Danske Lokalavisers Historie

Citater fra De Lokale Ugeavisers hjemmeside 2014:

Efter 2. verdenskrig: Redaktionelt stof i fokus.

Efter besættelsen 1940-45 og et par år frem var der stilstand primært på grund af papirrationering, der relativt ramte ugeaviserne hårdere end dagbladene. Men adskillige ugeaviser begyndte at udvide det redaktionelle stof. Derved blev de alvorlige konkurrenter til dagbladene, der som modtræk fra sent i 1960'erne startede deres egne ugeaviser, dels opkøbte eksisterende blade.

Fra en spæd begyndelse er de dagbladsejede avisers andel således i 1994 vokset til knapt halvdelen af det samlede antal og andelen i 1999 yderligere til 60 pct.

I 1960 var der i alt 275 titler med et samlet oplag på 1,5 mio. I 1970 var antallet steget til 325 titler og oplaget til 3,2 mio. I 2003 er antallet stabiliseret omkring 300 bladtitler og et oplag på 7,5 mio. eksemplarer (altså mere end end fordoblet på 30 år)

Distriktsbladskoncentration

Fra midten af 1970'erne skete der en koncentration, der medførte færre bladtitler  men til gengæld en kraftig vækst i oplaget.

Lokalsamfundets medie

Konkluderende kan man sige, at de lokale ugeaviser har udviklet sig til et essentielt medie for lokalsamfundet parallelt med, at dagspressen i takt med koncentrationen er blevet langt mere regional eller national. Tendensen mod større mængde lokalstof i ugeaviserne er blot et udtryk herfor.

De lokale ugeaviser har fra og med midten af 1970'erne været den eneste mediegruppe, der har fungeret som nyheds- og annoncemedie for de lokale samfund, der på en og samme tid er blevet integreret i det almene samfund og har måttet finde sammen for at få det lokale samfund til at fungere som en selvstændig enhed. Ugeaviserne har fungeret som budbringer mellem lokalsamfundets enkelte dele, konstant har de tillige fungeret som uundværlige medier for de lokale erhvervsinteresser.

Organisatoriske forhold

I 1936 dannede en række københavnske distriktsblade en salgsorganisation under navnet Distriktsbladenes Sammenslutning (DS)

Ugeaviserne organiserer sig

Distriktsbladenes Sammenslutning og Dansk Bogtrykker- og Presseforening  stiftede i 1972 Fællesreprsentationen for Danske Distriktsblade og Lokalaviser, der dog snart tog navneforandring til Landsrepræsentationen for Danske Distriktsblade og Lokalaviser.

Afløsningen herfor blev dannet i september 2000, hvor den nye brancheforening Ugeaviserne, Foreningen af Danske Lokale Ugeaviser, blev stiftet.

1974 etablerede de blade, der hørte hjemme under Dansk Bogtrykker- og Presseforening, et salgssamarbejde under navnet Provinsens Distriktsblade (PD). Det ændredes i 2000 til Danske Lokalaviser (DL).

De dagbladsejede aviser etablerede i 1985 deres salgsarbejde i Danske Distriktsblade (DD), og i 2005 1. juli blev der dannet en ny fælles salgsgorganisation mellem Danske Distriktsblade og Danske Lokalaviser, De Lokale Ugeaviser.  Dermed blev det muligt at annoncere i 232 lokale ugeaviser ved at henvende sig ét sted. Samtidig er der tale om det første avissamarbejde, der uden forbehold dækker samtlige husstande i Danmark. 

Lokale ugeaviser i internationalt perspektiv

Verden over kendes lokale ugeaviser, som uddeles gratis til nærområdets husstande. Men få steder har den lokale budbringer så stor udbredelse som i Danmark.

Det fremgår af den statistik, som den verdensomspændende organisation World Association of Newspapers (WAN) udarbejder. I den årlige publikation World Press Trends findes oplysninger, som viser, at danske ugeaviser er noget særligt. Med 300 ugeaviser overgår Danmark klart sine nordiske naboer, hvor Finland har 146, Sverige 116, Norge 77 og Island 23.

Verdensrekord

Kun 10 lande i hele verden har flere ugeaviser i forhold til indbyggertallet.

Men ugeavisernes helt specielle rolle i det danske mediebillede kommer frem, når ugeavisernes samlede oplag ses i forhold til befolkningstallet. Her kan Danmark notere 1,7 eksemplarer pr. indbygger - og det er ganske enkelt det højeste i verden.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

17.01 | 18:15

Søren: hvis du ser dette, må du godt byde på billedet og få det til din pris, fordi du er interesseret, på betingelse af, at du selv henter det/ betaler porto.

...
04.01 | 15:17

Søren. Billedets mål:60x70 cm. Pris 300 kr. ved afhentning ok? ellers + porto.

...
01.01 | 23:46

Hej Fini. Godt så! Jeg kan godt være interesseret i at købe, men forinden har jeg brug for at høre dels hvad målene er på dette billede, og også pris? Søren

...
01.01 | 17:35

Det er rigtigt, at fiskerbåds-billedet ligger sidst i den første Retro-menu, så hvis du vil købe det, gælder den forrige besked, men send mig en e-mail om det.

...
Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE